Nota: Article publicat al Setmanari DIRECTA núm. 301 de 16 de gener de 2012, pàgina 13
El 15 de gener de 1919 Rosa Luxemburg i Karl Liebknecht van ser assassinats per Freikorps -tropes d’assalt paramilitars prenazis- a Berlín, a instàncies del govern contrarevolucionari de la socialdemocràcia alemanya d’aleshores, i en particular, del ministre de Defensa Gustav Noske (SPD). Els fets van interpretar-se com un intent d’aixafar la revolta espartaquista i de consolidar el poder de l’SPD en el capitaneig de la Revolució Alemanya de Novembre després de la derrota de l’Imperi alemany en la Primera Guerra Mundial i l’abdicació del kàiser Guillem II just abans de la República de Weimar. 94 anys després, fins a 4.000 persones, amb garlandes i clavells vermells, van participar i recordar pels carrers de Berlín a Luxemburg i a Liebknecht en la tradicional manifestació Luxemburg-Liebknecht (com s’anomena l’acte dins l’esquerra).
Una ofrena de flors, a càrrec del partit socialista Die Linke al “Memorial dels Socialistes” del cementiri central del barri de Friedrichsfelde, a primera hora del matí, va encetar els actes de la diada. L’ofrena va comptar amb la participació de destacades representants del partit com Katja Kipping, Bernd Riexinger, Gregor Gysi, Oskar Lafontaine i Petra Pau, així com el darrer Primer Ministre del Partit Socialista Unificat d’Alemanya (SED) de l’antiga República Democràtica Alemanya (RDA), Hans Modrow. També va participar-hi el cap de l’oposició grega i líder de la coalició marxista Syriza, Alexis Tsipras. Fins a 10.000 persones van passar pel memorial fúnebre.
A mig matí, la convocatòria de manifestació, va reunir a la Porta de Frankfurt, a l’avinguda Karl Marx -antiga avinguda Stalin-, a una gran multitud de persones per caminar fins al cementiri de Friedrichsfelde, on també hi ha enterrada el politburó de l’Alemanya de l’Est. Com és habitual, la manifestació va estructurar-se per blocs, ideologies, grups, grupuscles, partits i col·lectius arribats d’arreu d’Europa. El bloc més nombrós fou el que formava de Die Linke seguit pel del Partit Comunista Alemany (DKP) i l’Aliança Revolucionària 3A de l’organització Antifa. També hi va participar el maoista Partit Marxista-Leninista d’Alemanya (MLDP), el Partit Comunista de Grècia (KKE), varis partits comunistes turcs i una delegació del moviment kurd en memòria de les tres activistes kurdes assassinades a París el proppassat 9 de gener.
Com en anys anteriors, la tensió va anar en augment quan després del sentit i popular “homenatge silenciós”, La Internacional musicada i de les ofrenes de cada col·lectiu participant a les tombes de Luxemburg i Liebknecht -però també a les d’Ernst Thälmann, John Schehr i Franz Mehring-, un grup de persones pertanyents a l’òrbita de col·lectius estalinistes van retirar els clavells amb males arts de la pedra-memorial en record a les víctimes de l’estalinisme -que també forma part del “Memorial dels Socialistes” des de 2006- i va atacar amb els pals de les banderes, empentes i cops de puny tant a persones que els hi havien col·locat com a diverses fotoperiodistes. Al memorial també va poder veure’s, entre altres, a gent gran amb parques marrons i casquet de pell o ushanka russa amb banderes de la República Soviètica de Baviera i de la RDA i grups de gent amb banderes palestines, l’estalada, l’ikurriña i l’arrano beltza i, fins i tot, una colla d’antifeixistes i llibertàries amb banderes de la CNT.
Enguany, i per primera vegada des dels anys 50, Berlín va ser escenari d’una manifestació alternativa a la tradicional per commemorar l’assassinat de Rosa Luxemburg i Karl Liebknecht. Convocada per l’Aliança Rosa & Karl, la manifestació, no exempte de debat, va voler mostrar el seu rebuig a la presència de grups estalinistes, maoistes, honeckarians, hoxhaistes i juchistes en l’homanatge a Luxemburg i Liebknecht. La marxa, d’unes 1.000 persones, va començar a la mateixa hora que la manifestació Luxemburg-Liebknecht, i va arrencar a la plaça Olof Palme. Després d’una primera aturada al llac de Neuer See, al parc de Tiergarten, lloc on va ser assassinat Liebknecht, la manifestació va finalitzar al carrer Katharina-Heinroth-Ufer, a l’entrada del parc, indret on va ser assassinada Luxemburg abans de ser tirada al canal. Hi van participar sectors emancipatoris i antiautoritaris d’Antifa, les joventuts de Die Linke (Solid), de Els Verds i del sindicat DGB, grups anarquistes, trotskistes i ecologistes, el moviment Occupy Berlín, l’organització pro-quibuts Hashomer Hatzair, un sectors de les joventuts socialdemòcrates de l’SPD i Els Falcons.
Retroenllaç: Babelsberg 03 | www.ladupla.com